De gezichten der mensen zijn zoals de tongen van Esopus: het beste en het slechtste en ze laten zich ervaren zoals de mensen die ze dragen: goed of kwaad, schoon of leIijk, goed en kwaad, schoon en lelijk. Hoe we hen zien. Maxim Krˆjer, een bevoegde stem in de wereld van kunst en kultuur tijdens de jaren dertig, scherpte meer dan een keer zijn kunstenaarspen om de karikaturen van Frans van lmmerseel te ontleden. Zo liet hij in Het Algemeen Nieuws van 29 juli 1938 Twee Dictators (Stalin en Mussolini) gezien door den Vlaamschen karikaturist Frans van lmmerseel verschijnen, waarna hij het volgende zegt: De karikatuur is een tak der kunst, die een meer dan gewoon talent eist. Ook hier is de techniek ontoerejkend (al is ze onontbeerlijk). De karikaturist is geen humorist, zoals de massa wel eens meent, maar wel een pycholoog, die in enkele trekken het essentiÀle van fysionomie en psychologie vastgelegt. Parijs, Berlijn, Londen, al de grote cultuurcentra hebben hun karikaturisten. Vlaanderen heeft er ook een in de persoon van Frans Van Immerseel, de bekende etser en tekenaar. Van Immerseel stijgt hoog boven het banale uit, dat we hier in Vlaanderen in dit genre doorgaans te zien krijgen. Daarom willen we de aandacht vestigen op de uitgeverij door hem gesticht, met het doel onze pers aan interessant illustratiematerieel te helpen (Uitgeverij Het Rad,
Helderstraat, Berchem-Antwerpen). Zijn karikaturen omvatten zowel de wereld van de politiek, als van de diplomatie, de sport, de film
de kunst, enz.
Frans Van Immerseel’s karikaturen verschenen in een 35 tal kranten uit ons taalgebiet: De Standaard, De Gazet, Averbode’s Weekblad, Vrijdag (den Haag), Le Pays RÈel, La Semaine, d’Averbode, De Morgenpost, Lenteweelde, De Kampioen, Omroep, De Noorderkempen, De Tijd, De Gemeenschaap (Nederland) e.a.